Acasa 9 Studii 9 Cum ajută poveștile dezvoltarea cognitivă a copilului tău ( Page )

Cum ajută poveștile

dezvoltarea cognitivă a copilului tău?

rolul poveștilor în dezvoltarea cognitivă

A spune și a asculta povești sunt activități care răspund unei nevoi esențiale umane, de comunicare și cunoaștere: din cele mai vechi timpuri, oamenii au creat și au transmis povești din generație în generație. Desigur, această idee nu este neapărat suficientă pentru a explica de ce ajută poveștile la dezvoltarea copiilor. Iată o prezentare mai detaliată prin care încercăm să răspundem la întrebarea „De ce sunt importante poveștile în dezvoltarea copilului tău?”.

Avantaje cognitive

  • Poveștile sunt esențiale pentru dezvoltarea limbajului copilului

Fie că îi citești copilului povești, fie că ascultă cărți audio sau, mai târziu, citește el însuși povești, beneficiile acestora pentru limbaj sunt evidente și confirmate de numeroase studii de-a lungul timpului. Lectura poveștilor îi expune pe copii la expresii și cuvinte la care nu ar avea acces în viața de zi cu zi, iar acest lucru îi va ajuta să își dezvolte atât limbajul receptiv (capacitatea de a înțelege mesaje și informații), cât și limbajul expresiv (capacitatea de a formula mesaje coerente și pline de semnificație).

Ambele tipuri de limbaj sunt esențiale pentru adaptarea copiilor în orice context social – de la grădiniță și școală până la locul de joacă.

  • Poveștile sunt primul pas în învățarea cititului

Primul pas în învățarea cititului nu constă în învățarea literelor la școală, ci în ascultarea poveștilor. Din ce în ce mai mult, specialiștii în educație arată subliniază cât de importanți sunt primii ani din viață pentru abilitatea de a citi, vorbind despre așa-numita literație emergentă. Când părinții citesc povești copiilor, aceștia au ocazia să înțeleagă concepte de bază ale cititului (direcția de la stânga la dreapta, de sus în jos), să identifice literele și sunetele asociate acestora, dar și să observe un model de intonație și citire fluentă.

  • Poveștile dezvoltă abilitățile de gândire ale copilului

La vârste mici, copiii au o abilitate mai bună de a asculta decât de a citi, așa că atunci când li se citesc povești, ideile complexe devin mai ușor accesibile, stimulând astfel evoluția cognitivă a acestora.

Poveștile antrenează capacitatea copilului tău de a înțelege legătura dintre cauză și efect și de a crea la rândul lui structuri narative coerente (cu un început, un mijloc și o încheiere), care descriu clar unde, când, cum s-a întâmplat un eveniment și cine a participat la acesta. Această capacitate de înțelegere și structurare a informațiilor îi va fi de ajutor copilului în învățare și în rezolvarea de probleme, în orice domeniu.

Capacitatea de a vizualiza evenimentele descrise de o poveste, de a crea scenarii alternative pentru aceasta sau de a înțelege un eveniment din perspectiva mai multor personaje sunt esențiale pentru creativitatea copilului tău.

  • Poveștile sunt exerciții perfecte de memorie și atenție

Memoria de lucru (acel tip de memorie care ne ajută să reținem informațiile de care avem nevoie pe termen scurt) este antrenată în mod special de ascultarea și lectura poveștilor. Tot memoria de lucru este esențială în sarcinile de învățare, în timpul lecțiilor de la școală sau în realizarea unui proiect. Memoria și atenția funcționează împreună: cu cât copilul este mai atent la o activitate, cu atât o va reține mai ușor. Iar capacitatea de concentrare a atenției se dezvoltă în timp, primii ani de viață fiind extrem de importanți în acest sens. Ascultarea și lectura poveștilor reprezintă exerciții perfecte pentru memoria și atenția copilului tău.

Poveștile trezesc în copii dorința de cunoaștere, care îi va susține în creșterea lor de-a lungul întregii vieți, dar și imaginația care îi va duce în direcții noi și nebănuite.

Cu alte cuvinte, poveștile pot pune baza unei vieți așa cum îți dorești să o aibă copilul tău: împlinită, interesantă și plină de entuziasm.

 

 

Resurse/bibliografie:

https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02643944.2016.1225315

https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpe/article/view/43532

https://audiofrysk.nl/media/Audiobooks%20in%20class.pdf

https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1174201.pdf

https://www.rch.org.au/uploadedFiles/Main/Content/ccch/PB13_Literacy_EarlyChildhood.pdf

https://www.cambridge.org/core/journals/applied-psycholinguistics/article/abs/role-of-working-memory-in-childrens-understanding-spoken-narrative-a-preliminary-investigation/5E56BF73CB0406DFBE6EA4045FBE3E31

Articole recente