„Ce ai făcut azi?”
Cum comunici mai eficient cu copilul tău
Îl întrebi pe copilul tău cum a fost la grădiniță sau școală și îți răspunde sec: „Bine.” sau, mai grav, îl întrebi ce a învățat în ziua respectivă și îți răspunde „Nimic.”? Poate fi frustrant și chiar îngrijorător când aceste interacțiuni se repetă zi de zi, dar este bine să știi că nu ești singurul părinte căruia i se întâmplă acest lucru. Poți schimba însă această situație. Iată cum.
Întrebări despre cum a decurs ziua – cum poți comunica mai ușor cu copilul tău
Alegerea momentului potrivit
Unii copii (și adulți, de altfel) abia așteaptă să vorbească despre ce li s-a întâmplat în timpul zilei când ajung acasă, în timp ce alții au nevoie de un timp în liniște sau de odihnă înainte de a avea o conversație cu cei din jur. Așadar, observă cât de dispus este copilul să vorbească înainte de a-i adresa întrebări. De asemenea, dacă îți răspunde că nu are dispoziția necesară pentru a povesti, acceptă acest răspuns și spune-i că ești disponibil mai târziu dacă vrea să vorbiți.
Conectarea emoțională
Când vine vorba de comunicare în relațiile de familie, conectarea emoțională este primul pas. Pentru a fi dispus să vorbească despre grădiniță, copilul are nevoie să se simtă aproape de tine din punct de vedere emoțional. Oferă-i o îmbrățișare, jucați-vă puțin împreună sau petrece timp cu el înainte de a-l întreba despre cum a decurs ziua pentru el.
Întrebările deschise
Evită întrebările la care copilul poate răspunde cu Da sau Nu, așa-numitele întrebări închise. Alege întrebări deschise, care îl orientează pe copil către răspunsuri mai specifice. Iată câteva exemple:
- Cu ce coleg îți place să petreci timpul cel mai mult și de ce?
- Ce notă ai da zilei de azi? De ce?
- Care a fost cel mai frumos moment al zilei?
- Care a fost cea mai dificilă activitate de astăzi?
- Ce ți-a plăcut cel mai mult/cel mai puțin astăzi?
- Cu cine te-ai jucat cel mai mult ?
- Ce ți s-a părut amuzant azi la grădiniță / școală?
- Ce ați învățat la ora de…?
Tonul, atitudinea și intonația
Dincolo de cuvintele pe care le spui, copiii simt nevoia și intenția din spatele întrebării tale, pe care le comunici involuntar prin tonul vocii, expresii faciale și atitudine. Așadar, dacă întrebarea ta pornește din îngrijorare, din nevoia de a-l controla sau verifica pe copil, din temeri legate de performanța școlară a copilului sau din orice alte emoții negative, copilul va refuza să comunice pe această temă. Încearcă să adresezi întrebări despre grădiniță sau școală atunci când ești calm, cu adevărat curios și disponibil să asculți răspunsurile.
Atitudinea copilului față de școală/grădiniță
În unele cazuri, refuzul copilului de a comunica despre grădiniță/școală este cauzat de propria anxietate față de acest subiect – de exemplu, conflictele repetate legate de temele pentru acasă, pedepsele și critica pentru rezultatele școlare, conflictele sau interacțiunile dificile cu alți copii. Dacă există tensiune emoțională în relația dintre tine și copil în legătură cu învățarea, comunicarea pe această temă va fi dificilă.
Oricare ar fi cauza pentru care copilul tău comunică puțin despre grădiniță sau școală, soluția este să încerci să schimbi ceva în relația dintre voi, în atitudinea ta și în felul concret în care comunici despre acest subiect. Abia apoi va apărea o schimbare și din partea copilului tău.