Acasa 9 Familie 9 Învață-l pe copil să-și adapteze vocea în situații diferite ( Page )

 Cum învață preșcolarii să

își adapteze vocea la situații diferite 

Dacă ești părinte de preșcolar, s-ar putea să te afli deseori în situația în care trebuie să îi amintești celui mic să vorbească mai încet. Oricât de mult ne-am bucura să ascultăm poveștile, ideile și descoperirile copiilor noștri, când acestea sunt “livrate” pe un ton ridicat, energia și răbdarea noastră au de suferit. Este absolut normal pentru cei mici să aibă dificultăți în a-și adapta intensitatea sau volumul vocii în funcție de mediul sau situația în care se află.

Acest lucru se întâmplă pentru că abia încep să își formeze abilitatea de a-și controla impulsurile, abilitate numită și control inhibitor. Controlul inhibitor (una dintre funcțiile executive de bază) ne ajută să ne schimbăm comportamentul în funcție de scopul pe care îl avem sau de mediul în care ne aflăm. Implică capacitatea de a controla atenția, comportamentul, gândurile sau emoțiile proprii astfel încât să rezistăm tentațiilor externe (de exemplu, o prăjitură în plus) sau tendințelor de acțiune care nu ne sunt de folos (de exemplu, obiceiul de a trimite mesaje cand suntem furiosi) și, în schimb, să facem ceea ce este mai potrivit sau necesar. Prin urmare, controlul inhibitor ne permite să ne schimbăm și să alegem cum reacționăm și cum ne comportăm în mod constant distrași de impulsuri sau stimuli din mediul înconjurător.

Cum îl poți ajuta pe copil să își adapteze vocea la diferite medii?

 

Poveștile și jocurile YOZY

Când copiii ascultă povești, își exersează funcțiile executive, inclusiv controlul inhibitor, deoarece își concentrează atenția asupra unei singure activități. Jocurile din aplicația YOZY au fost create cu scopul de a îmbunătăți funcțiile executive ale copiilor. Pentru a antrena în special controlul inhibitor al celui mic, îți sugerăm următoarele două jocuri din aplicația YOZY:

Adevărat sau Fals. Copilul ascultă o serie de afirmații despre evenimentele din poveste și trebuie să decidă dacă sunt adevărate sau false. În acest joc, controlul inhibitor este implicat în fiecare etapă, deoarece copilul trebuie să inhibe informațiile pe care le stie din alte povesti similare și trebuie să îsi concentreze atenția asupra fiecărui pas din joc (ascultarea afirmației, înțelegerea ei, evaluarea acesteia și alegerea răspunsului corect). Jocul exersează și memoria de lucru a copilului, acea funcție executiva care ne ajută să reținem informațiile de care avem nevoie pentru a duce la capăt o activitate, dezvoltată în strânsă legătură cu memoria de lucru.

Găsește ordinea este un joc în care copilul trebuie să așeze în ordinea corectă imaginile care descriu acțiunea poveștii ascultate. Alături de memoria de lucru, controlul inhibitor este esențial în acest joc, deoarece copilul inhibă sau respinge detaliile care îl pot face să confunde ordinea evenimentelor din poveste.

Cântecele

Majoritatea preșcolarilor se bucură de cântece din toată inima, așa că le poți folosi pentru a-l învăța pe cel mic să își regleze volumul vocii. Jucați-vă împreună și cântați-le împreună pe cele pe care le preferă, din ce în ce mai încet sau alternând un volum ridicat cu un volum redus.

Îl poți încuraja pe cel mic să cânte un cântec de noapte bună jucăriilor, dându-i ocazia să exerseze cântecul șoptit, pe o voce calmă și blandă.

Jocul șoaptelor

Propune-i copilului tău următorul joc: pornind de la vocea normală de interior, vorbiți amândoi din ce în ce mai încet, până cand nu vă puteți auzi deloc. Care dintre voi aude cel mai bine? Care dintre voi poate șopti cât mai încet? Propune-i să joace acest joc și cu prietenii și comparați rezultatele obținute 😊.

Călătoria vocilor

Pentru a-i arăta copilului cum asociem diferite locuri cu diferite intensități ale vocii, creați împreună o poveste în care călătoriți în diferite locuri. Puteți începe povestea într-un parc de distracții, unde este zgomot și trebuie să vorbiți tare pentru a vă auzi. Apoi continuă călătoria ajungând într-un loc de joacă, unde este mai puțin zgomot decât în parcul de distracții, dar puteți să strigați și să vă bucurați în voie. Următoarea oprire poate fi la casa bunicilor, unde vorbiți doar puțin mai tare decat de obicei, pentru că bunicii nu aud prea bine. Iar în final, mergeți la muzeu, unde vorbiți în șoaptă și apoi acasă, unde trebuie să faceți liniște completă, pentru că sora mai mică sau tatăl a adormit deja 😊.

Adaptarea vocii la locul în care se află este una dintre primele abilități sociale de bază pe care preșcolarii le învață în interacțiunile cu cei din jur. Exersându-și controlul inhibitor în acest fel, cei mici își îmbunătățesc capacitatea de a-și controla și alte comportamente sociale, astfel încât, în timp să construiască relații armonioase cu cei din jur.