Cum îți dai seama că este pregătit
copilul tău pentru începerea școlii
Cercetările arată că nivelul abilităților copiilor la începutul școlii este asociat cu rezultatele școlare ale acestora peste trei ani – cu alte cuvinte, cu cât copiii au abilități cognitive, sociale și emoționale mai dezvoltate atunci când încep școala, cu atât rezultatele lor școlare vor fi mai bune în timp.
Iată la ce este bine să fii atent atunci când te pregătești să îl înscrii pe copil la școală:
Dezvoltarea emoțională și socială
Adaptarea la mediul școlar necesită gestionarea emoțiilor și comportamentului, iar dezvoltarea emoțională și socială a copilului este unul dintre cele mai importante aspecte pe care este nevoie să le iei în considerare. La școală, copilul va trebui să respecte anumite reguli (de exemplu, să răspundă atunci când este întrebat, să-și aștepte rândul când vrea să vorbească) și să comunice adecvat cu adulții și copiii din jurul lui.
Cum reacționează când este frustrat sau trist? Cât de ușor trece printr-un conflict cu alți copii? Cât de ușor recunoaște și înțelege emoțiile altor persoane? Acestea sunt doar câteva dintre întrebările ale căror răspunsuri te pot orienta când vine vorba de dezvoltarea emoțională și socială a copilului tău.
Abilitățile cognitive
Funcțiile executive prezic nivelul de pregătire al copilului pentru școală și rezultatele lui școlare pe termen lung. Concentrarea atenției, memoria și flexibilitatea gândirii sunt puternic influențate de funcțiile executive – de capacitatea copilului de a-și planifica, organiza și controla acțiunile pentru a atinge un obiectiv dorit.
Abilitățile motrice
Motricitatea fină este unul dintre factorii asociați cu rezultate școlare superioare. Cum îți dai seama că este dezvoltată aceasta? Copilul poate folosi independent diferite obiecte de lucru (creion, foarfecă, pensulă, lipici etc.) și este autonom când vine vorba de igiena și grija personală (se îmbracă/dezbracă, încalță/descalță singur).
Iată câteva aspecte pe care le poți verifica și acasă când faci diverse activități cu cel mic:
Abilități sociale și emoționale:
- Recunoaște emoții principale (tristețe, bucurie, furie, frică) și comportamente adecvate/inadecvate în imagini prezentate;
- Poartă o conversație despre activitățile preferate și se prezintă în mod adecvat la începutul interacțiunii cu evaluatorul.
Abilități cognitive:
- Redă o poveste pe baza imaginilor;
- Desparte cuvinte simple în silabe și recunoaște sunetul cu care începe un cuvânt;
- Grupează forme geometrice în funcție de formă sau mărime;
- Asociază cantitatea cu numărul corect.
În final, amintește-ți că „Pentru ca cei mici să fie pregătiți de școală și de tot ceea ce înseamnă mediul școlar, nu este suficient doar o bună dezvoltare cognitivă. La fel de importantă este dezvoltarea emoțională, a abilităților, comportamentelor și deprinderilor dobândite în grădiniță. Vârsta preșcolară este una dintre cele mai frumoase din viața copilului și fiecare dintre ei au un ritm propriu de dezvoltare din toate punctele de vedere.”(Ruth Șaramet, educatoare).
Poveștile contribuie la dezvoltarea cognitivă, dar și cea socială și emoțională a celor mici. Descoperă poveștile și jocurile pe care YOZY le pune la dispoziția copilului tău – îi oferi un mod plăcut de a-și exersa atenția, gândirea și imaginația.
Surse:
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2021.599411/full
https://ir.library.illinoisstate.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1010&context=fppsych
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2021.759480/full