Acasa 9 Studii 9 De ce e important pentru copiii să știe să spună o poveste

De ce este important pentru copilul tău

să știe să spună o poveste

De ce e important pentru copil sa spuna povești

Copilul tău îți spune ce s-a întâmplat la grădiniță și reușești să înțelegi exact ce, cum și când s-a întâmplat? După ce ascultă o poveste sau se uită la desene animate, îți redă pas cu pas firul narativ și îți explică ce i-a plăcut cel mai mult? Pare un lucru natural și simplu, dar abilitatea copilului de a spune o poveste este mai complexă decât pare la prima vedere și mai importantă decât ne-am imagina.

Ce înseamnă abilitățile narative și de ce sunt importante

Când copilul îți spune o poveste, la nivel cognitiv sunt antrenate mai multe procese:

  • memoria (copilul își amintește ce, unde și când s-a întâmplat),
  • atenția (este nevoie să se concentreze doar asupra poveștii pe care și-o amintește),
  • gândirea (prin redarea relațiilor cauzale dintre evenimente),
  • limbajul (copilul trebuie să găsească cuvintele potrivite pentru a exprima ideile pe care vrea să le exprime).

În plus, copilul deduce și ține cont de informațiile pe care ascultătorul le are sau nu despre povestea redată. Această capacitate, de a-și imagina ce informații sau gânduri au alte persoane, se numește teoria minții și se dezvoltă în jurul vârstei de 4 ani. Este o etapă importantă în dezvoltarea cognitivă și socială a copiilor, esențială în adaptarea lor – studiile arată că autismul este caracterizat de deficite în dezvoltarea teoriei minții.

Capacitatea de a spune o poveste poate prezice tulburările de limbaj și dezvoltare

Evaluarea abilităților narative este folosită în identificarea copiilor cu tulburări de limbaj și/sau dezvoltare. Acest lucru înseamnă că abilitatea de a spune o poveste în mod clar și complet reflectă dezvoltarea normală a limbajului. Când copiii redau o poveste, limbajul oral este exersat la un nivel mai înalt decât în conversațiile de zi cu zi:

  • folosesc un vocabular mai complex,
  • acordă o atenție specială utilizării pronumelor (pentru a exprima cât mai clar cine realizează o acțiune),
  • exersează folosirea expresiilor și cuvintelor de legătură temporală și cauzală („apoi, „pentru că”, „din cauză că” etc.).

Abilitățile narative și capacitatea de înțelegere a unei povești facilitează învățarea cititului

Cercetările  indică faptul că abilitățile narative și capacitatea de înțelegere a unei povești la vârsta de 5 ani contribuie în mod direct la abilitățile de citit la vârsta de 10 și 14 ani. Cu alte cuvinte, copiii care la vârsta de 5 ani înțeleg ușor o poveste pe care o ascultă și reușesc să o redea corect vor învăța să citească mai bine și mai eficient.

Capacitatea copilului de a spune o poveste este asociată cu succesul școlar

Nu este de mirare așadar că abilitățile narative sunt asociate și cu succesul școlar pe termen lung. Cu cât copiii citesc mai bine, cu atât reușesc să învețe mai ușor. În plus, abilitățile narative depind de abilitățile de gândire: pentru a spune o poveste, copiii trebuie să înțeleagă relațiile temporale și cauzale dintre evenimente, să se gândească la evenimentele povestite, să poată planifica și anticipa mintal evenimentele pe care le vor reda. Toate aceste abilități sunt exersate în învățare.

Așadar, este benefic să acorzi o atenție specială capacității copilului tău de a rezuma o poveste pe care a ascultat-o , încurajându-l să o exerseze cât mai des, prin conversații despre povești și prin jocuri bazate pe acestea.

Ajutându-l să spună povești într-o manieră cât mai clară și mai completă, vei pune bazele succesului său școlar și, mai târziu, profesional.

 

Resurse:

https://www.child-encyclopedia.com/social-cognition/according-experts/development-theory-mind-early-childhood

https://www.researchgate.net/publication/227322912_Supporting_the_Narrative_Development_of_Young_Children

 https://pubs.asha.org/doi/10.1044/lle8.2.7

 https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1080/136820310000108133

Articole recente