Acasa 9 Familie 9 Funcțiile executive: cum creștem copii organizați și responsabili

Funcțiile executive:

cum creștem copii organizați și responsabili 

Toți părinții vor să își ajute copiii să devină adulți responsabili și fericiți, care să ducă o viață împlinită. Dincolo de accesul la educație, relațiile sociale armonioase și sprijinul emoțional din partea părinților, succesul copiilor pe termen lung depinde și de cât de ușor reușesc să își organizeze eforturile pentru a atinge obiectivele pe care și le-au stabilit. Cu cât copiii își pot concentra mai eficient atenția și eforturile asupra activităților care îi ajută să își îndeplinească scopurile, cu atât își pot valorifica mai mult potențialul și, implicit, pot avea o viață mai împlinită.

Funcțiile executive – ce înseamnă și de ce sunt importante

Specialiștii includ în categoria funcțiilor executive trei abilități care depind una de cealaltă, se influențează una pe alta și acționează în coordonare reciprocă pentru a ne sprijini în planificarea, orientarea, concentrarea și menținerea atenției asupra unei activități și în gestionarea propriului comportament. Poți observa funcțiile executive în acțiune atunci când copilul tău reușește să se pregătească dimineața astfel încât să ajungeți la timp la grădiniță sau la școală, când urmează pașii necesari pentru a realiza o decorațiune handmade sau, la vârste mai mari, când rezolvă o problemă de matematică. Orice activitate orientată către un scop este facilitată de funcțiile executive, descrise mai jos.

Memoria de lucru

Este abilitatea de a reține și de a folosi informații distincte pe o perioadă scurtă de timp. De exemplu, când copilul ține minte datele unei probleme de matematică suficient de mult timp pentru a o rezolva sau când reține suficiente detalii dintr-o poveste pentru a o înțelege și a fi captivat de aceasta. Memoria de lucru nu se limitează însă doar la activități cognitive – este la fel de prezentă în jocurile copiilor, în sport sau în activități de zi cu zi (precum mersul la cumpărături sau sarcini casnice obișnuite).

Flexibilitatea mintală/cognitivă

Ne ajută să ne orientăm atenția și să o menținem asupra diferitelor cerințe cărora trebuie să le răspundem sau diferitelor contexte în care ne aflăm. Flexibilitatea cognitivă îi ajută pe copii să aplice diferite reguli pentru jocuri sau activități diferite, să înțeleagă perspectiva diferită a unei alte persoane, să se adapteze la cerințe noi ale mediului (de exemplu, trecerea la activități diferite în aceeași oră la școală) sau să exploreze oportunități neașteptate (de exemplu, să folosească informații învățate într-o excursie pentru a realiza un proiect pentru școală).

Autocontrolul

Este abilitatea de a ne gestiona propriul comportament, astfel încât să respectăm prioritățile stabilite și de a controla impulsurile. Putem înțelege autocontrolul din două perspective: îi ajută pe copii să își oprească acțiunile nedorite sau nepotrivite într-un anumit moment (de exemplu, copilul se oprește din joacă pentru a începe lecțiile sau își oprește impulsul de a lovi un alt copil când este furios) sau să inițieze și să susțină în timp acțiunile benefice pe termen lung, dar dificile pe termen scurt (de exemplu, copilul începe să exerseze la pian și continuă activitatea timp de o oră deși ar vrea să se oprească).

Funcțiile executive și învățarea

Așa cum probabil ți-ai dat seama, succesul școlar este facilitat de funcțiile executive, deoarece învățarea depinde de toate aceste trei abilități. Studiile arată că încă de la vârsta preșcolară, nivelul funcțiilor executive prezice nivelul performanței școlare a copiilor. De exemplu, memoria de lucru este abilitatea cu cel mai important rol, atât pentru citit, cât și pentru matematică, iar controlul atenției prezice abilitatea de a citi. Autocontrolul este factorul care stă la baza performanței școlare generale, deoarece facilitează efortul cognitiv consecvent.

Mai mult, potrivit studiilor, cu cât funcțiile executive ale preșcolarilor sunt mai dezvoltate, cu atât copiii sunt mai pregătiți pentru a începe școala. Cu cât copiii sunt mai pregătiți pentru începerea școlii, cu atât mai ușor se vor adapta la cerințele mediului școlar.

Deși sunt deseori definite și cercetate separat, aceste abilități funcționează și se dezvoltă împreună, începând cu primii ani de viață ai copilului. De asemenea, ele nu sunt esențiale doar pentru succesul școlar și profesional, ci stau la baza alegerilor sănătoase când vine vorba de stilul de viață și echilibrul emoțional personal, fiind asociate cu o calitate mai ridicată a vieții.

Află mai multe despre funcțiile executive:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4084861/