Cum transmitem copiilor
valorile morale cu ajutorul poveștilor
Poveștile au fost folosite drept instrument al educației morale din cele mai vechi timpuri, expunându-i treptat pe copii la dileme, la principii morale care asigură binele universal și la exemple de acțiuni care urmează aceste principii. Curajul, dreptatea, solidaritatea sau generozitatea sunt teme frecvente ale poveștilor pentru copii, oferindu-le oportunități numeroase de a-și exersa și rafina raționamentul moral.
Dezvoltarea morală a copiilor
Cea mai proeminentă teorie a dezvoltării morale a copiilor pornește de la ideea că pe măsură ce copiii își dezvoltă gândirea, aceștia își dezvoltă și raționamentul moral. Astfel, copiii trec prin trei etape:
- moralitatea preconvențională – accentul este pus pe pedepse, recompense sau interes personal („O acțiune este greșită dacă există o pedeapsă impusă din exterior.”, „O acțiune este corectă pentru că există o recompensă pentru ea.”)
- moralitatea convențională – accentul este pus pe ce gândesc persoanele din jur („O acțiune este greșită pentru că așa spun oamenii din jur.”, „O acțiune este greșită pentru că așa spune legea.”),
- moralitatea postconvențională – se dezvoltă din adolescență la maturitate și se bazează pe standarde morale („O acțiune este greșită pentru că încalcă principii universale morale, care se reflectă sau nu în legi.”).
Poți testa dezvoltarea morală a copilului tău spunându-i următoarea poveste:
„Soția unui bărbat suferă de cancer și există un singur medicament care o poate salva. Singurul loc din care se poate cumpăra acest medicament este o farmacie al cărei proprietar cere prețuri exagerat de mari pentru medicamente. Bărbatul soției bolnave poate plăti 1000 de lei pentru medicament, dar farmacistul îi cere 2000 și refuză să scadă prețul sau să primească banii în rate. Disperat, soțul femeii bolnave intră în farmacie când aceasta este închisă și fură medicamentul. Este bine ce a făcut? Sau este rău? De ce?” (Kohlberg, 1984)
Încearcă să înțelegi cât mai bine raționamentul din spatele răspunsului copilului tău. De exemplu, dacă îți spune că e greșit ca bărbatul să fure medicamentul pentru că va fi pedepsit, înseamnă că se află în etapa preconvențională a moralității. Dacă îți spune că este greșit să îl fure pentru că oamenii din jur îl vor considera hoț sau că este greșit să fure pentru că legea spune că este ilegal să furăm, se află în etapa moralității convenționale. În etapa postconvențională, răspunsurile sunt mai nuanțate: e de înțeles că bărbatul a vrut să fure, dar la nivel social, dacă toată lumea ar fura, societatea ar fi haotică sau acțiunea bărbatului nu este greșită pentru că dreptul la viață este mai important decât dreptul la proprietate, în unele situații. Poți afla mai multe despre cum interpretezi răspunsurile copilului tău în materialul în limba engleză disponibil aici și poți urmări un material video care prezintă exemple de răspunsuri la diferite vârste.
Valorile morale și poveștile
Cum ajută poveștile la transmiterea valorilor morale? Iată câteva direcții în care poveștile sunt utile pentru transmiterea valorilor morale.
Prin încurajarea empatiei
Poveștile îi ajută pe copii să se imagineze în situații diverse, să vadă lucrurile din perspectiva altor persoane și, astfel să își dezvolte empatia. Empatia stă la baza valorilor morale pe care le adoptăm, pentru că ne ajută să simțim suferința și nedreptatea celor din jur și, astfel, să luăm decizii benefice pentru toți.
Prin mesaje morale directe
Unele povești au scopul principal de a educa din punct de vedere moral copiii și de a-i încuraja să adopte comportamente și valori morale pozitive. La vârste foarte mici (1-3 ani), copiii pot avea tendința de a omite mesajul moral al poveștilor de acest fel și de a se concentra asupra altor aspecte (mai spectaculoase sau mai surprinzătoare) ale poveștii. La vârste mai mari însă, acestea pot fi folosite cu succes în dezvoltarea morală a copiilor.
Prin discutarea deciziilor personajelor din povești
Conversațiile despre povești sunt esențiale pentru educația morală a copiilor, dându-le ocazia celor mici să se gândească la evenimentele poveștii din mai multe perspective, să își exprime raționamentele și emoțiile și, astfel, să se dezvolte din punct de vedere moral.
Prin exemple de comportamente morale
Discuțiile teoretice despre bine și rău nu au o utilitate reală în lipsa modelelor de comportament. Copiii învață din povești că valorile morale înseamnă acțiuni concrete: generozitatea înseamnă a împărți lucruri cu o altă persoană, dreptatea poate însemna uneori renunțarea la un privilegiu, iar sinceritatea înseamnă uneori a recunoaște greșeli sau alegeri nepotrivite.
Devine din ce mai evident faptul că dezvoltarea morală a copiilor și valorile morale pe care le încurajăm în copilărie pot avea implicații concrete asupra vieții copiilor, dar și asupra celor din jurul lor. Așadar, educația morală ar trebui să fie o preocupare principală a părinților și a adulților implicați în educația copiilor.