Vocabularul expresiv și vocabularul receptiv.
Ce înseamnă și cum ajută poveștile
audio la dezvoltarea lor
Când vine vorba de dezvoltarea limbajului la copii, majoritatea părinților se gândesc la cât de bine se poate exprima copilul, câte cuvinte folosește sau cât de clare sunt propozițiile sale. Această latură a limbajului ține de ceea ce specialiștii numesc limbaj sau vocabular expresiv. La fel de importantă însă este și latura receptivă, care se referă la înțelegerea unui mesaj: câte cuvinte cunoaște copilul și cât de corect înțelege un mesaj? Răspunsul la această întrebare poate face diferența dintre succes și insucces la școală, dar și în grupul de prieteni al copilului.
Vocabularul expresiv și vocabularul receptiv – două aspecte interconectate ale limbajului
Limbajul receptiv se formează începând cu primele interacțiuni ale copilului cu oamenii din jur, prin observarea comportamentelor și gesturilor acestora și asocierea lor cu semnificații specifice înainte de a învăța să vorbească. De exemplu, când ne îmbrăcăm dimineața, înseamnă că ieșim în parc. În primii ani de viață, prin joacă și explorare, copilul învață că anumite cuvinte au semnificații precise (când părinții numesc obiectele din jur) și începe să identifice diferite concepte precum dimensiune, formă, culoare și timp. Urmează apoi înțelegerea diferențelor gramaticale (singular versus plural, timpuri verbale sau pronume personale) și înțelegerea sensului cuvintelor scrise. Toate acestea sunt esențiale pentru formarea limbajului sau vocabularului receptiv.
Acasă, dificultățile de înțelegere a limbajului pot trece neobservate pentru că se aseamănă cu problemele de atenție sau comportament – copiii par că nu vor să facă ce li se cere sau își exprimă disconfortul cauzat de problemele de înțelegere prin agitație și dezorganizare.
Deseori, copiii cu dificultăți în înțelegerea limbajului sunt identificați la școală, când nu înțeleg instrucțiunile profesorilor și cerințele exercițiilor sau oferă răspunsuri inadecvate la întrebări.
Limbajul expresiv se referă la folosirea cuvintelor și propozițiilor pentru a transmite mesaje cu semnificație celor din jur. Mai exact, limbajul expresiv face posibilă:
– identificarea corectă a obiectelor din jur,
– descrierea acțiunilor și evenimentelor,
– legarea cuvintelor în ordinea corectă în propoziție,
– respectarea regulilor gramaticale,
– rezumarea unei povești,
– oferirea de răspunsuri corecte la întrebări,
– crearea unor povești.
Limbajul expresiv îi ajută pe copii nu doar la școală, pentru a demonstra înțelegerea materiei învățate, ci și în relațiile cu cei din jur, când au nevoie să își susțină punctul de vedere sau să își exprime dorințele și ideile.
Ascultarea poveștilor, esențială pentru dezvoltarea limbajului expresiv și receptiv
Ambele aspecte ale limbajului se dezvoltă interdependent, în toate situațiile în care copilul vorbește cu cei din jur, ascultă povești, este încurajat să relateze evenimente sau este expus la expresii și cuvinte noi.
Poveștile audio și video exersează în principal vocabularul receptiv al copilului, oferindu-i ocazia de a învăța cuvinte noi, de a face legături noi între noțiuni și de a-și reprezenta mintal acțiuni și evenimente.
În plus, poveștile audio și video înseamnă și o ocazie pentru copil să își exerseze vocabularul expresiv, când este încurajat să rezume povestea ascultată. Studiile arată că atunci când preșcolarii sunt încurajați să rezume o poveste ascultată își îmbunătățesc:
– capacitatea de înțelegere,
– vocabularul expresiv și limbajul receptiv general,
– abilitățile care ajută la învățarea cititului.
Diferența dintre vocabularul expresiv și cel receptiv nu este doar teoretică, ci îți poate fi utilă în mod practic pentru că îți amintește să acorzi atenție și capacității copilului de a înțelege un mesaj, nu doar capacității sale de a formula unul.
Cu cât încurajezi această capacitate mai devreme, cu atât vei ajuta mai mult dezvoltarea limbajului copilului tău.