Relațiile armonioase cu alți copii:
esențiale pentru succesul școlar
Când ne gândim la succesul copiilor la școală sau la grădiniță, ne gândim în primul rând la abilitățile lor intelectuale: cât de atenți sunt la lecții, cât de ușor înțeleg explicațiile sau cât de repede rețin informațiile noi. Rareori ne gândim la abilitățile lor sociale, deși ne aducem aminte de importanța lor când copiii noștri au conflicte cu alți colegi, se simt respinși de alți copii sau ne spun că se simt singuri. În cazuri extreme, bullying-ul sau hărțuirea la școală afectează în mod direct rezultatele școlare ale copiilor.
Abilitățile și competențele sociale ale copiilor
Studiile au arătat de-a lungul timpului că nu doar inteligența sau talentul influențează performanțele școlare ale copiilor și că succesul la maturitate depinde și de abilitățile sociale. Acestea se referă la:
- empatia copilului față de cei din jur;
- disponibilitatea de a coopera cu aceștia;
- comunicarea asertivă;
- responsabilitatea în relațiile cu cei din jur;
- interpretarea situațiilor sociale;
- conștientizarea propriilor emoții;
- autocontrolul;
- abilitățile de comunicare cu cei din jur (de exemplu, a menține o conversație, a negocia sau a cere și oferi ajutor).
Cum influențează abilitățile sociale rezultatele școlare ale copilului tău?
Învățarea la școală este un proces profund social. Copilul tău are nevoie de abilități sociale pentru a interacționa adecvat cu educatoarea sau învățătoarea, pentru a se simți acceptat și apreciat de către colegi și pentru a depăși situații dificile – de exemplu, când are nevoie de ajutor pentru a înțelege lecția.
Cu cât copiii au abilități sociale mai dezvoltate, cu atât:
- vor evita conflictele cu alți copii sau le vor depăși mai ușor atunci când apar;
- își vor face mai ușor prieteni și astfel, se vor simți în siguranță din punct de vedere emoțional și social;
- se vor simți în largul lor în sala de clasă, fiind capabili astfel să se concentreze asupra lecțiilor;
- se vor teme mai puțin de greșeli și eșecuri, participând cu mai multă deschidere la ore;
- vor putea cere ajutor de la cadrele didactice sau colegi atunci când au nevoie;
- vor coopera mai bine cu alți colegi în realizarea de proiecte de echipă;
- vor avea mai multă încredere în ei înșiși la școală și vor fi mai motivați să aibă succes.
Iată câteva concluzii ale studiilor despre rolul abilităților sociale în învățare:
- Adaptarea socio-emoțională la școală prezice rezultatele la testele școlare de la primul an de școală până la vârsta de 16 ani.
- Conflictele cu colegii și comportamentele prosociale (ajutorul oferit celor care au nevoie, generozitatea etc.) sunt două aspecte sociale care influențează comportamentul copiilor în clasă, interacțiunile cu colegi și chiar obiceiurile de învățare.
- Învățarea bazată pe cooperarea dintre copii este asociată cu rezultate școlare mai bune ale acestora.
Așadar, îți propunem ca în acest an școlar să acorzi atenție și abilităților sociale ale copilului tău. Cum poți îmbunătăți abilitățile sociale ale acestuia? Încurajează socializarea din primii ani de viață și oferă-i copilului acces la povești: acestea dezvoltă inteligența emoțională a copiilor, dar și empatia.
Resurse:
A prospective longitudinal study of psychosocial predictors of achievement
How Does Social Behaviour Relates to Both Grades and Achievement Scores?