Acasa 9 Familie 9 Autocontrolul: superputerea din spatele succesului copiilor ( Page )

Autocontrolul – superputerea

care îi ajută pe copii să aibă succes

Copiii care reușesc să ducă la bun sfârșit activități dificile sau monotone, care adoptă comportamente sănătoase și care își controlează impulsurile agresive au rezultate mai bune la școală, relații sociale mai armonioase și, drept urmare, un nivel mai ridicat al echilibrului emoțional. Ce stă la baza acestor alegeri pozitive ale copiilor? Autocontrolul.

Acesta este necesar atunci când copilul tău trebuie să aleagă între două opțiuni aflate în conflict. De exemplu: între a exersa la vioară și a se uita la desene animate sau între a lua cu forța jucăria dorită și a aștepta să îi vină rândul să o folosească. Autocontrolul se dezvoltă în timp, însă bazele acestuia sunt puse în primii ani de viață.

Cum putem îmbunătăți autocontrolul copiilor

1. Încurajând autonomia copiilor 

Cu cât copiii primesc mai mult ajutor și sugestii din partea părinților, cu atât au mai puține oportunități de a-și conștientiza propriile impulsuri, raționamente și alegeri. În lipsa acestei conștientizări, dezvoltarea autocontrolului devine extrem de dificilă. De aceea, autonomia și independența sunt strâns legate de autocontrol.

2. Încurajând obiceiuri și reguli constructive

Copiii își dezvoltă autocontrolul interiorizând limitele și regulile impuse inițial de adulții din jurul lor. Treptat, pe măsură ce cresc, copiii își formează obiceiuri, reguli și tehnici proprii de organizare care îi ajută să își pună în practică autocontrolul. De exemplu, obiceiul de a face temele în fiecare zi înainte de a se juca sau regula de a citi în fiecare zi câte o jumătate de oră sunt „scurtături” pe care copiii le pot face pentru a evita efortul necesar de a lua aceeași decizie în fiecare zi.

3. Exersând memoria de lucru și flexibilitatea cognitivă

Autocontrolul împreună cu memoria de lucru și flexibilitatea cognitivă reprezintă funcțiile executive – ansamblul de procese psihologice care fac posibilă atingerea scopurilor și organizarea activităților din fiecare zi. Aceste trei abilități sunt interconectate și se află în relație de dependență reciprocă.

Memoria de lucru ne ajută să accesăm informațiile de care avem nevoie în momentul realizării unei activități cu scop. Așa cum arată și studii recente, memoria de lucru facilitează autocontrolul: cu cât memoria de lucru este mai dezvoltată, cu atât copilul depune un efort cognitiv mai redus pentru a rămâne concentrat asupra activității. De exemplu, cu cât copilul reține mai ușor pașii pentru realizarea unei construcții, cu atât mai rar își va întrerupe activitatea pentru a-și reaminti pașii necesari. Cu cât se întrerupe mai rar, cu atât mai puțin îi va fi solicitat autocontrolul. Pe de altă parte, autocontrolul contribuie la îmbunătățirea memoriei de lucru deoarece susține atenția asupra sarcinilor și activităților pe care copilul le realizează.

Flexibilitatea cognitivă este abilitatea care îi ajută pe copii să se adapteze la situații și cerințe diferite, să vadă lucrurile din perspective diferite sau să folosească informații în modalități diferite. Autocontrolul facilitează această abilitate, ajutând copiii să își mențină un nivel optim al atenției și al efortului în ciuda schimbărilor care apar în activități sau priorități. Pe de altă parte, cu cât copilul este mai flexibil din punct de vedere cognitiv, cu atât îi va fi mai ușor să nu renunțe când întâmpină dificultăți, să evite comportamente impulsive datorate frustrării sau să își reorienteze atenția și energia către scopurile alese.

În final, de ce este atât de important autocontrolul în dezvoltarea copilului tău? Studiile arată că autocontrolul este mai important decât inteligența când vine vorba de performanța școlară, este asociat cu abilități socio-emoționale ridicate și cu o stare mai bună de sănătate fizică și emoțională. De aceea, autocontrolul poate fi considerat o adevărată superputere, care îi ajută pe copii să facă cele mai bune alegeri pentru viitorul lor.

 

Descoperă mai multe despre autocontrol:

http://www.msrlab.pitt.edu/wp-content/uploads/2018/07/Duckworth-2019-Self-control-and-academic-achie.pdf

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0193397318300303

Articole recente