Un joc distractiv pentru dezvoltarea atenției
și autocontrolului copilului tău
Se spune că, în primii ani de viață, cea mai importantă activitate a copiilor este jocul. Și nu doar pentru că “este mic, este bine să îl lăsăm să se bucure de copilărie”, ci mai ales pentru că jocurile sunt esențiale pentru dezvoltarea intelectuală a celor mici. De aceea, de exemplu, la grădiniță, cele mai multe activități sunt bazate pe jocuri – cu ajutorul lor, copiii descoperă lumea din jurul lor și își exersează memoria, atenția, limbajul etc.
Am întrebat-o pe Doris Rogobete, psiholog și cercetător în domeniul psihologiei dezvoltării copiilor, ce jocuri ne recomandă pentru vacanță. Iată un exemplu pe care îl poți pune în aplicare ușor, oriunde v-ați afla, la munte, la mare sau în parc. Cu acest joc poți să te distrezi în vacanță și, în același timp, să antrenezi copiii pentru a avea rezultate mai bune la școală.
Jocul cu schimbări de regulă
Acest joc trebuie condus de un adult sau de un copil de vârstă mai mare (peste 10 ani, de exemplu).
Cum se joacă?
Începe prin a alege două obiecte cât mai diferite ca formă, mărime, culoare, rol etc. De exemplu, dacă sunteți la plajă, poți alege o scoică și un băț.
Asociază fiecare obiect cu o acțiune. Pentru copiii de vârste mici, alege mișcări simple (de exemplu, a bate din palme, a sări, a ridica brațele, a se învârti etc.). Pentru copiii de vârste mai mari, poți alege mișcări mai complexe (de exemplu, a sări într-un picior, a ridica brațul drept, a se învârti într-o anumită direcție, a aplauda de 3 ori sau într-un ritm mai aparte etc.).
Explică copilului ce mișcare este asociată cu fiecare obiect și, dacă este nevoie, arată-i exact care este mișcarea respectivă.
Prima etapă a jocului
O persoană va fi desemnată ca fiind „dirijorul” – un părinte, un frate sau un copil mai mare etc. Acesta va primi cele două obiecte, iar rolul său va fi să îi ghideze pe ceilalți în activitate. De fiecare dată când dirijorul ridică unul dintre obiecte, ceilalți copii vor trebui să facă acțiunea asociată cu obiectul. Dirijorul poate arăta obiectele în orice combinație și secvență, iar copiii participanți vor trebui să facă cât mai repede mișcările asociate obiectelor.
Spre exemplu, când dirijorul ridică scoica, copiii vor trebui să bată din palme, iar când ridică bățul, copiii vor trebui să sară. Dirijorul poate arăta obiectele într-o secvență de tipul scoică – scoică – băț – scoică – băț – băț – băț – scoică etc., iar copiii vor face mișcările asociate de fiecare dată când dirijorul ridică câte un obiect. E important ca dirijorul să ia în considerare timpul necesar pentru a face acțiunea asociată unui obiect și să nu se grăbească, mai ales la început.
A doua etapă a jocului
Aceasta este etapa cea mai importantă a jocului. După ce v-ați jucat o perioadă urmând regulile stabilite inițial (scoică = aplauze, băț = săritură), iar copiii s-a obișnuit cu ele, este momentul pentru o schimbare:
- Poți inversa acțiunile asociate obiectelor – de exemplu, scoică = săritură, băț = aplauze.
- Poți schimbaacțiunea asociată cu unul dintre obiecte – de exemplu, scoică = aplauze, băț piruetă)
Explică-i copilului schimbarea de reguli, arată-i care sunt noile mișcări asociate cu obiectele și continuați jocul.
De ce este important un astfel de joc, în care regulile se schimbă?
Acest tip de joc exersează ceea ce specialiștii numesc funcții executive – acele abilități care ne ajută să planificăm activități, să ne controlăm comportamentul astfel încât să atingem anumite scopuri sau să ne adaptăm la schimbări. Funcțiile executive sunt esențiale pentru învățare – când copilul trebuie să își concentreze atenția asupra lecției, să țină minte informațiile predate de profesori sau să își oprească impulsul de a se ridica din bancă sau de a spune o glumă unui coleg.
Cum exersează jocurile cu schimbări de reguli funcțiile executive?
- Când copiii trebuie să țină minte regulile inițiale ale jocului și, mai târziu, regulile noi, își exersează memoria de lucru – cea care ne ajută să reținem informațiile utile pe termen scurt, pentru sarcinile pe care le facem într-un anumit moment.
- Când copiii trec de la prima etapă a jocului la a doua etapă a jocului (cu reguli schimbate) și când trebuie să facă mișcări diferite, în funcție de obiectul ales de dirijorul jocului, își exersează flexibilitatea cognitivă și comportamentală.
- Când copiii trebuie să își oprească tendința de a face acțiunea care a fost în trecut asociată cu un obiect, după schimbarea regulii, își exersează inhibiția, un element important al autocontrolului.
Văzut din această perspectivă, un simplu joc de mișcare pentru copii își dovedește importanța pentru dezvoltarea celor mici. Jocurile pe care le poți descoperi în aplicația YOZY au fost create în același fel, pornind de la nevoile de dezvoltare ale copiilor, cu rolul de a le exersa abilitățile de care vor avea nevoie toată viața.